Knowledge Base Logo Knowledge Base

Zijn er uitzonderingen op de verplichte e-facturering vanaf 2026?

Vanaf 1 januari 2026 wordt elektronische facturering (e-invoicing) verplicht voor bijna alle B2B-transacties tussen btw-plichtige ondernemingen in België. Hoewel deze wetgeving zeer breed wordt ingevoerd, zijn er wel enkele specifieke uitzonderingen waarbij bedrijven niet verplicht zijn om gestructureerde elektronische facturen te versturen of te ontvangen.

Wat is e-invoicing?

E-invoicing is het elektronisch versturen en ontvangen van facturen in een gestructureerd XML-formaat, zoals UBL (Universal Business Language). Deze facturen worden volautomatisch door de software gelezen en verwerkt, wat zorgt voor snellere verwerking, veiligere verzending, minder fouten en meer transparantie.

Een bekende e-invoicing methode is Peppol, het internationale netwerk dat ook vanuit de overheid wordt gepromoot en een sleutelrol zal spelen in de transitie naar verplichte elektronische facturering.

Voor wie geldt de verplichting?

De e-invoicing wetgeving geldt voor elke Belgische btw-plichtige onderneming die B2B-transacties uitvoert. Dit betekent dat elk bedrijf - van het grootste tot het kleinste - dat aan andere Belgische btw-plichtige ondernemingen levert of diensten verleent, moet overstappen naar e-invoicing. Dit geldt ongeacht de sector waarin het bedrijf actief is.

Uitzonderingen op de verplichting (BE)

Hoewel de wetgeving breed wordt uitgerold, zijn er wel enkele specifieke uitzonderingen:

Geen verplichting om elektronische facturen te versturen

Geen verplichting om elektronische facturen te ontvangen

Geen verplichting om elektronische facturen te versturen óf te ontvangen

Belang van tijdige voorbereiding

Voor de overgrote meerderheid van de ondernemingen geldt de verplichting dus wel. Dit betekent dat een tijdige voorbereiding cruciaal is om klaar te zijn voor 1 januari 2026.

Het is belangrijk om nu al te beginnen met de voorbereiding van je facturatieprocessen en systemen. Dit betekent bijvoorbeeld:

Door tijdig te starten met deze voorbereiding, vermijd je stress en complicaties wanneer de wetgeving van kracht wordt en zorg je ervoor dat je bedrijf soepel blijft opereren onder de nieuwe regelgeving.