Wanneer je een factuur via Peppol verstuurt naar een overheidsinstelling, zijn er een aantal belangrijke aandachtspunten waar je best rekening mee houdt. In dit artikel leggen we uit waarom het toevoegen van een ordernummer (PO-nummer) vaak cruciaal is, en hoe je dit correct invult in NumNum.
Overheidsinstanties maken gebruik van Mercurius, het Belgische platform dat Peppol-facturen voor de overheid ontvangt en sorteert. Om ervoor te zorgen dat jouw factuur daar correct verwerkt wordt en bij de juiste dienst terechtkomt, is het in veel gevallen verplicht om een ordernummer of PO-nummer mee te geven in de Peppol-factuur.
⚠️ Let op: als dit nummer ontbreekt, wordt je factuur wél afgeleverd, maar kan die niet correct gesorteerd worden binnen de administratie van de overheid. Dat kan leiden tot laattijdige of onvolledige verwerking en betaling.
Als je een factuur verstuurt zonder het correcte ordernummer:
In dat geval moet je:
We raden aan om altijd eerst bij je klant na te vragen of een ordernummer vereist is. In 9 van de 10 gevallen bij overheden is dat wel zo, maar het blijft de verantwoordelijkheid van de verzender om dit correct af te stemmen.